Eesti Olümpiakomitee (EOK) seisab täna silmitsi mitmete väljakutsetega, mis nõuavad viivitamatut ja põhjalikku analüüsi. EOK juhiks vajame isikut koos analüütilise tiimiga, kes suudab andmepõhiselt ja selgelt sõnastada Eesti spordi rolli ning vajaduse Eesti ühiskonnas. Peamine probleem, millega EOK praegu silmitsi seisab, on see, et senine tegevus on sageli piirdunud loosungitega, samas kui iga idee taga peab olema selge tegevuskava ning lahendused.

Üks olulisemaid aspekte, millele EOK peab tähelepanu pöörama, on poliitilise toe tagamine. Ilma selle toe, ambitsioonika visiooni ja ettepanekuteta ei saa EOK suurimaid plaane ellu viia. EOK juhtimine ei tohiks olla pelgalt hobi, vaid tõsine ja vastutustundlik amet, mille eest tuleb küsida ka tasu. Juht peab olema vastutav ja valmis oma otsuseid põhjendama.

EOK presidendi debattides on tõstatatud enamik tänaseid probleemteemasid, ent siinkohal tuleb tõdeda, et lahenduslikesse detailides pole mindud. Uue tulijana astub mängu Kersti Kaljulaid, kellel hetkel on veel emotsionaalne edumaa – muutus on alati teretulnud. Kaljulaid on olnud debattides süsteemsem ning vilunum, kuid kas tema lahendused toovad soovitud tulemusi, näitab aeg.

Erich Teigamägi ja Urmas Sõõrumaa, kes on oma sõnumites rohkem konservatiivsed, näevad kommunikatsioonis peamiselt vaeva juba käivitatud projektide elluviimisel. Nende töö tulemust saame mõõta aastate pärast aga juba täna on selge, et nad mõlemad on kindlasti aidanud kaasa EOK arengule.

Urmas Sõõrumaa persoon on tuntud oma lennukate ideede poolest, mis on kahtlemata positiivne aspekt tema isiku juures. Siiski, tekib küsimus, miks need ideed sageli visalt realiseeruvad. Kas võimalik, et Sõõrumaa on valitsuse ja riigi suhtes liiga leebe küsija?

Eesti spordiorganisatsioonid vajavad juhte, kes suudavad olla mitte ainult visionäärid, vaid ka jõulised nõudjad. Sõõrumaa ideed võivad olla inspireerivad, kuid nende elluviimiseks on oluline, et ta suudaks ka aktiivselt seista nende eest ja mitte leppida vähese või aeglase protsessiga. Spordi edendamine ja arendamine nõuab julgust ja proaktiivsust, ning just seda peaksime Sõõrumaalt ootama.

Miks EOK vajab restarti?

Üks peamisi põhjuseid on nähtavuse ja ambitsioonide tõstmine. EOK peab olema nähtavam ja jõulisem oma nõudmistes riigilt. See toob kaasa vajaduse sisekaemuseks, sügavamaks aruteluks EOK rollist, Eesti spordi olukorrast ja väärtustest. Maailmas toimuv nõuab, et EOK peaks must-valgel skaalal kiiremini vastama globaalses keskkonnas esitatavatele väljakutsetele. Jah, pean silmas sõda Ukrainas ning meie erinevaid stsenaariume Venemaa osaluse korral; tegevusplaan jäi hiljaks.

Spordi roll Eesti ühiskonnas on oluline teema, kuid kandidaatide debattides seda detailsemalt peaaegu ei puudutatud, mis on märgiline. EOK roll ei ole vaid Team Estoniat upitada ja tunnustusi jagada, vaid peaks olema ka majanduse ja sotsiaalsete väärtuste edendaja. EOK peab kodanikele selgitama ja tõendama, miks sport on Eesti ühiskonnale üldse vajalik ning kuidas see aitab arendada nt. meie majandust, tervishoidu, kaitseväge või noorte elu. Laste spordihariduse edendamine peaks saama EOK tegevuste keskseks teemaks, siis on ka medaleid tulevikus rohkem loota.

Kui ma peaksin valima uue EOK presidendi, siis küsiksin kandidaatide käest viis küsimust:

  1. Milline peaks olema spordi roll Eesti ühiskonnas EOK vedamisel?
  2. Keda peaksime harima eelkõige, lapsi, treenereid või lapsevanemaid, et meie lapsed liiguks rohkem?
  3. Milline võiks olla haridusministeeriumi roll Eesti spordis?
  4. Millised oleksid uue presidendi konkreetsed tegevused, et tulevikus liiguks rohkem lapsi, nt. 25% rohkem?
  5. Kuidas luua arengupotentsiaal eraõiguslikele spordiklubidele, kes tegelevad huvitegevuse korraldamisega?

EOK uuel presidendil on võimalus kirjutada uus peatükk meie Eesti spordi ajaloos, edendades Eesti spordi nähtavust ja rolli ühiskonnas.