Lugu ilmus Tartu Postimehes 2022 august

Kutsume Bolti Tartusse appi rattateid rajama. Tartu linn koostöös Boltiga võiks olla esimene omavalitus Eestis, niiöelda teerajaja, kes erasektori teabe ja finantsilise abiga koos saaksid aidata luua tänapäevast linnaruumi, kus kõigil liiklejatel on turvaline ja mõnus liigelda.

Ajajooksul on meil saanud tavaks, et linnateede heakorra eest vastutab ainult kohalik omavalitsus ja vastavalt konkreetse linna poliitikale valmivad (või ei valmi) linna uued tänavad ja teed, sealhulgas kergliiklusteed, üliharva ka mõni rattatee. Linna finantsvõimekus teedeehituse osas on tihti piiratud, et tagada uute teede (ka rattateede) kiire areng, mis omakorda aitaks muuta mõtteviisi rattateede vajalikkusest.

Hiljuti päris üks ajakirjanik minult (ju ka teistelt Tartu volikogu liikmetelt), et millised liikumisviise igapäevasteks toimetusteks harrastan. Kiire pilguheit viimasesse aastasse ja sain vastata et ligi 25 protsenti liigun autoga (pigem sügis/talv või kui on kiire), 25 protsenti liigun jala (pigem talv), 25 protsenti liigun tavalise rattaga ja umbes 25 protsenti elektrirattaga (nt kui suvel on palav). Keskealise mehena puudus minu valikust ühistransport sootuks. Seega pean ennast inimeseks, kes liikleb küllalt tihiti kergliiklusteedel aga peab oluliseks ka normaalset liiklemist autoga.

Viimase aja popp ja tehislik vastasseis auto ja rattainimeste vahel ei ole aga minu arust lahendus, et tekiksid paremad ja kiiremad liikumisvõimalused kõigile. Vastandamise asemel peaksime leidma võimalusi koostööks. Oluline oleks leida häid mõtteid ja kiiremaid lahendusi rattateede tekkeks ja siin saavad appi tulla kodumaised suurettevõtted nt. BOLT.

Kui me mõtleme, millised tükid või osakesed Bolti teenuse moodustavad…siis esmalt meenuvad tõuksid, toidukullerid, elektrirattad ja taksod. Samas on Bolti, kui mingis mõttes logistikafirma teenuse toimimiseks kõige vajalikumaks osaks lisaks inimestele, hoopis korralikud auto, kergliiklus -ja rattateed. Ilma korralike ühendusteta poleks sellele teenusele kliente, ei tõuksi kasutajaid, ei toidutellijaid ega taksokliente. Aeg maksab ning head ühendused ja teed tagavad kiire ning hea teenuse, lisaks ajavõidu ja seda kõigis eluvaldkondades. Ära ei saa unustada ka turvalisust, mis viimasel ajal tihti teemaks. Nii nagu liikluses ei ole mõeldav, et sama ruumi jagavad autod ja inimesed, ei ole ammu enam mõeldav, et kõnniteed jagavad tõuksid ja inimesed, elektrirataste ning tõukside kiirused on tõusnud ja tõusevad veel.

Vaja on rattateid. „Bolti kiirendi“ rattateede ehitusel nagu pealkirjas sai kirjutatud võikski olla üks ideedest ja lahendusest, kus erasektor tahab panustada saab aru, et tema teenuse kvaliteet ei sõltu tulevikus ainult kohalikest omavalitsustest ja linnadest, vaid ka nemad ise saavad ja soovivad (Boltil on sellist finantsvõimekust) oma teenusekvaliteeti panustada ehk soovivad panustada rattateede ehitusse. Kujutage ette, et Tartus (aga ka mujal Eestis) on maailma parimaid rattateed ja sa tead, et selle on rajanud just seesama firma kelle tõuksi sa just rendid. Boltil on olemas teabeinfo oma klientide kohta, et mis teekonda tema kliendid enamasti kasutavad, seega võib olla tulevikus ei peagi me kohe esmajärjekorras rattateede loomisel põhimagistraalide kallale minema, nii nagu juhtus Tartus, kus ühe suvega tehti rattateede ja autovabaduse teemal 5 sammu tagasi.